Jeg skal lige sige dig noget.
Når jeg spørger dig, om du er aktiv på LinkedIn, så er det forbudt(!) at svare ja, hvis du med dit “ja” mener det her:
- Har en profil med billede på og opdateret titel
- Scroller lidt derinde af og til
- Delte arbejdspladsens jobopslag, sidst I havde en ledig stilling
… og ikke mere end det.
Hør. At være aktiv på LinkedIn kræver lidt mere.
Det kræver de ovenstående ting OG at du:
- selv laver opslag på fast basis
- engagerer dig i andres opslag med kommentarer, delinger og likes
- anmoder relevante personer om at connecte med dig
…
Hmmm.
Ikke så aktiv alligevel?
Nok nærmere en del af det, store tavse flertal på LinkedIn? Ja?
(Faktisk er 90% af alle LinkedIn-brugere decideret inaktive. Kun 8% liker og kommenterer. Og de forsvindende få 2% er dem, der står for at skabe det indhold, andre samles om)
Du synes måske det er uoverskueligt at stille dig op, for du er ikke typen, der praler, og tænk hvis du slet ikke har fattet reglerne på det polerede og rygklappende LinkedIn?
(Sådan er der i hvert fald mange fra det tavse flertal på netværket, der tænker).
Andre igen har svært ved at se pointen. LinkedIn er så kedeligt, jamrer de.
Okay, men det er altså din egen skyld, vrænger jeg så til svar! Og jeg vender tilbage til hvorfor om lidt.
Nu skal vi nemlig hen til sagen:
3 gode LinkedIn-råd til dig, der har en meget-snart-selvdød-profil, som du egentlig godt gad omdanne til et mere levende værktøj, når nu den alligevel er der

LinkedIn-råd nr. 1: Gå på jagt efter (bedre) connections
Fylder du dit feed med de rette? Eller er det mest tidligere studiekammerater og kolleger, der udgør dit feed?
Med al respekt, så forstår jeg godt, at du synes det er lidt kedeligt at åbne for mediet.
(Især hvis deres sporadiske aktivitet har lignet din indtil nu.)
Når du er færdig med at læse dette blogindlæg, så gå på LinkedIn (sig lige hej til mig, nu du er der). Og når du møder et spændende opslag, så kig kommentarsporet igennem efter nogen, der rammer en nerve hos dig.
Se nærmere på den person – måske er penneføreren din næste connection.
En person fra din branche eller dit felt, som forstår at formidle viden på LinkedIn. En person, du ikke kender endnu.
Ræk ud til dem, connect, og dit feed vil blive et frisk pust af inspiration til måder, du også kan formidle din viden på (og så er din LinkedIn-oplevelse ikke gabende kedelig længere).
LinkedIn-rådet kogt ind: Væn dig til at connecte med andre, du gerne vil lære af.
Hvis det er svært for dig at komme over dig selv og række ud, så forestil dig hvad din bedste vens mor, Cindy Walsh, kvinden der altid har ret, ville sige:
“Du er skøn på LinkedIn. Fordi du er begyndt at tage mediet seriøst nu og bruge det aktivt. Så de ER heldige at få mulighed for at blive en del af dit netværk.”

LinkedIn-råd nr. 2: Varm op til dine næste opslag med et realistisk mindset
Drop forventningen om, at gejsten for at dele din viden på LinkedIn springer ud fra en gylden kilde en dag i fremtiden. Og hver dag efter det.
Inspiration kommer først, når du giver den rammer for det.
Det gælder for dig, og det gælder for dem, der har rigtig mange connections.
Sæt derfor tid af til at planlægge et LinkedIn-opslag hver uge.
Det er din bund.
Men hvad skal du skrive, spørger du?
Skel til din kalender: Hvilke begivenheder deltager du i, som du forventer at kunne bruge som omdrejningspunkt?
Har du dem? Eller bare et eller to? Godt, så hop lige videre til råd nr. 3, inden du kaster dig ud i det.
Råd nr. 3 er det, der får dig til at give de andre baghjul.

LinkedIn-råd nr. 3: Zoom ind på det interessante
Det er for andre ikke interessant, AT du har været til en konference eller til en jubilæumsreception.
AT du har høstet en (ret ukendt) pris.
Det er for andre ikke interessant, AT du har budt 50 nye elever på en bestemt linje velkommen til et nyt semester.
Dit oversigtsbillede af fremmede hoveder i et auditorium er desværre heller ikke.
Dét, der ER interessant er:
Hvad er det mest spændende, du lærte til den konference?
Hvad var det i en bestemt tale til receptionen, der gav dig tårer i øjnene?
Hvad lærte du af det arbejde, der nu bliver belønnet med en (beklager: for os andre stadig ret ukendt) pris?
Hvad er den ene vigtige ting, du synes de nye studerende skal vide om at tage en uddannelse?
Kan du se forskellen?
Fokusér på det, dit netværk kan bruge til noget. Brug det, når du deler. Det er det, de vil have.
Værdi i bytte for deres tid.
…
3 Responses