En god About-sektion på LinkedIn er – sammen med din Headline – afgørende for hvilket første indtryk, besøgende får af dig.

Rodet, uaktuel, autogenereret? Eller frisk, opdateret og original?

Jeg ved godt, hvad jeg foretrækker.

Hvis du vil skrive din About-sektion (som også kalde Om-teksten eller Summary) om, men ikke ved helt hvordan, så spids pennen med denne metode i mente:

1) Indledningen skal dirre og pirre

2) Look’et på din tekst skal være kurvet

3) Pointerne skal være aktuelle

Yes?

Nej? Jeg uddyber her (men hvis du ved, at du nok nærmere skal have assistance fra en LinkedIn-træner som mig, end en gør-det-selv-guide, så se her!):

Tip 1: Indledningen skal dirre og pirre

Ganske som når vi skriver hooks i LinkedIn-opslag, skal din About-tekst begynde så uimodståeligt, at læseren bliver nødt til at folde teksten ud og læse videre. Vær kreativ med sproget, så det dirrer, og fokuser på din læser, så det pirrer. Der bliver nemlig kun serveret de tre første linjer på LinkedIn som udgangspunkt.

Så hvad står der i en god indledning?

Tænk sådan her, når du skal formulere den: Sæt dig ind i hovedet på din drømme-connection og se for dig hans eller hendes mest hyppige udfordring. Beskriv dét scenarie og hvordan du er relevant for det – så har du læserens opmærksomhed (for læseren er akkurat så egoistisk som alle os andre og vil helst læse om sig selv – ikke dig)

Tip 2: Look’et på din tekst skal være kurvet

For overblikkets skyld skal dine afsnitslængder i About-teksten variere. Det behager øjet mere end en mur af tekst eller tre-fire lige lange afsnit. 

Leg, at du airbrusher en model klar til forsiden af et lettere kvindefjendsk magasin: 

En smal hals ved indledningen. En fascinerende, solid passage som en barm på Linse næst, og så en kondenseret og præcis pointe i punktform – som små knapper i Dita von Teeses korsetterede talje. 

Til næstsidst en underbyggende pointe, der er fyldig og rund som en Kim Kardashian-booty. Og til allersidst: En enkel og skarp udgang som en ankel i en Sex and the City-stilet.

Kurver. Ind og ud, som man siger.

Land på 1.000-1.700 anslag i alt i din About-tekst. LinkedIn giver dig op til 2.600 tegn at boltre dig på, men min oplevelse er, at det bliver for langt som interessant præsentation.

Tip 3: Pointerne skal være aktuelle

Sørg for at alt, du skriver i teksten, peger ind i dit nuværende mål.

Sæt dig først et overordnet mål med dit LinkedIn-arbejde – vil du tiltrække et nyt job, eller vil du tiltrække flere følgere (og i så fald hvem?) eller vil du bruge LinkedIn til at åbne en ny verden eller branche for hvem end, der er interesseret?

Alt, du giver plads i din About-tekst, skal understøtte netop dette ene LinkedIn-hovedmål.

Er det ikke relevant for dit nuværende mål, at du har erfaring fra et callcenter eller at du tog en BA i antropologi, før du skiftede spor? Så skær det fra.

*

Din About-tekst på LinkedIn er ikke et CV

Den er bagsideteksten på en roman, som en bycenterrotte samler op i en tilbudskasse, mens hun egentlig var på vej i Normal.

Hvis den ikke præsenterer det væsentlige på en pirrende og letlæselig måde, mens hendes øjne glider fraværende ned over den, så lægger hun den igen og haster videre. Til Normal.

I stedet for at connecte med dig.

Du taber til Normal med en slatten About-tekst.

3 Responses

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *