Inden jeg fortæller dig, hvad Den Vigtigste Ting, Du Kan Gøre For Dit LinkedIn-opslag er …
… så vil jeg gerne lige fortælle dig nogle andre ting.
7 andre ting, for at være præcis.
Nemlig 7 skamredne råd til LinkedIn. For lige for tiden er det ret svært at åbne LinkedIn uden at blive præsenteret for dem i en eller anden form. Årsagen er en årlig, hollandsk rapport LinkedIn-rapport, der går i dybden med hvad der har god effekt og dårlig effekt på din LinkedIn-reach.
Nogle af rådene lyder sådan her (and mind you, at jeg aldrig papegøje-rådgiver nogen i dem. Har jeg rådgivet dig med noget af følgende, så må du slå mig med en våd avis næste gang vi ses):
🚫1️⃣🚫 Husk at opslag skal være mindst 1.200 tegn. Men HØJST 1.600 tegn!
🚫2️⃣🚫 Udelad links, de smadrer din reach! (NB: Efter 10 minutter må du gerne snige det ind i en kommentar)
🚫3️⃣🚫 Husk at poste ofte, men ikke FOR ofte, der skal gå mindst 18 timer imellem!
🚫4️⃣🚫 Anspor til kommentarer frem for likes, for KUN dine følgeres FØRSTE engagement tæller!
🚫5️⃣🚫 Mindst 3 hashtags, MAX 5!
🚫6️⃣🚫 Husk at tjekke dit social selling-indeks hver dag, det SKAL være over 70!
🚫7️⃣🚫 Overvåg dit opslag som en høg de første 90 minutter og besvar ALLE kommentarer! Med svar på MINDST to linjer!
Rådene deles løs af én, simpel grund.
Folk vil rigtig gerne høre dem.
Hvorfor? Fordi det føles rart at læse noget, der medgiver én i, at der findes måder at hacke sig til succes på LinkedIn på.
Problemet er bare det her:
De duer kun på opslag, der faktisk bliver skrevet.
Og således er jeg nu tilbage ved det, jeg lovede i overskriften:
Rådet om hvad det bedste, du kan gøre for dit professionelle opslag på LinkedIn.
Det er …
… at du laver det.
Sagt med andre ord:
Et ikke-optimeret LinkedIn-opslag er 100 % bedre end de algoritmeoptimerede opslag, du aldrig fik skrevet.
Og hvorfor drister jeg mig dog til at tro, at du ikke får skrevet de opslag, du ville ønske?
Hvilken frækhed?
Fordi:
… du ikke er alene.
Og fordi sådan er virkeligheden ude i erhvervslivet. Mange ting er meget vigtigere.
Når det kommer til sociale medier, så er der riiiiiigtig mange gode intentioner og knap så meget eksekvering.
Kald det mangel på tid, kald det overvældelse.
Faktum er: Opslag på de sociale medier, også LinkedIn, har det med at finde vej om bagerst i køen, når hverdagen i firmaet buldrer derudad og du og dine kolleger har vigtigere ting at passe.
Også selv om du har erkendt vigtigheden af at prioritere netværkspleje og vidensdeling på LinkedIn.
Bagerst i køen.
Derfor har jeg ét godt råd til dig, der ikke får delt helt så meget viden på LinkedIn, som du ville ønske:
Begynd med blot at udkomme.
Når du har haft styr på at slå noget op på LinkedIn skal vi sige … to gange om ugen fem uger i træk … så tales vi ved. Så har jeg sækken fuld af gode råd til hvordan du kan optimere dit indhold, så det klarer sig endnu bedre (se mine forløb her). Men min første udfordring lyder på at se dig udkomme to gange om ugen fem uger i træk.
…
Og nu kan jeg næste høre dig afbryde mig.
Du har det svært med at slå noget op, der ikke sidder lige i skabet, siger du.
Og ja. Det er surt.
Men du lærer altså først noget om hvad du vil dele og på hvilken måde og for hvis skyld, du deler det, når du begynder at udkomme, og dine pointer rammer virkeligheden.
Så:
Lav dit opslag, så godt du kan Upload det
Vend tilbage, når du kan og få lagt de kommentarer*, der giver mening
Lav et nyt opslag nogle dage senere
Gentag
Rigtig god fornøjelse.
*) og hvis ikke der er nogen kommentarer, for det sker jo, så væn dig til at smide kommentarer på andres opslag. Det giver dig mere synlighed, end hvis du blot liker dem.
En reaktion